Monday, March 21, 2011

Followup: Did Uwe Gemballa die because of a money laundering scheme?

Followup: Did Uwe Gemballa die because of a money laundering scheme?
by Jonathon Ramsey (RSS feed) on Oct 13th 2010 at 4:01PM
Uwe Gemballa disappeared in February, 2010. His body wasn't discovered until early October with telltale signs of the foulest play, during which time his eponymous tuning shop had closed and reopened with a new director. Police in South Africa and Germany have the task of piecing together what happened and, if possible, bringing someone to trial. A report in the South African Mail & Guardian suggests that Gemballa was executed because of a dispute with Radovan Krejcir, a billionaire and Czech national wanted in his home country to face charges including murder, counterfeiting, abduction and tax evasion. According to the report, Krejcir was allegedly bringing money into South Africa in Gemballa cars, but one car arrived without its cargo.At least one former associate of Krejcir, who fears for his life due to unrelated dealings with the Czech, told police that Krejcir planned to get rid of Gemballa. The purported reason for his visit was to open a Gemballa branch in the country in partnership with Jerome Safi, who claims to have been backed by Krejcir and a strip club owner named Lolly Jackson. Jackson, coincidentally, was shot and killed in May of this year by a man said to be a former employee of Krejcir. It's a story more than strange enough to be completely true. For the moment, however, all the police know for certain now is that Gemballa met a man at OR Tambo airport near Johannesberg, after which he was never seen alive again. [Source: Mail & Guardian]

Controversial Krejčíř denies having faked cancer diagnosis
21 March 2011
Czech-born controversial fugitive entrepreneur Radovan Krejčíř has denied, in an interview for the online daily Týden, having forced his doctor in South Africa to forge his diagnosis so that he could unrightfully gain a high sum from insurance.
Johannesburg/Prague, March 20 (CTK) - Czech-born controversial fugitive entrepreneur Radovan Krejcir has denied, in an interview for the Czech online daily Tyden, the accusation of having forced his doctor in South Africa to forge his diagnosis so that he could unrightfully gain a high sum from insurance.
According to South African servers and, Krejcir received over 4.8 million rands (equivalent of 12 million crowns) from health insurers,
He reportedly also wanted to use the false diagnosis to apply for Czech President Vaclav Klaus's pardon.
Krejcir has dismissed the accusation of doctor Marian Tupy who said, cited by the servers, that he had intentionally mixed a sample of a patient with cancer up with a sample of Krejcir and faked the recordings on Krejcir's illness.
He said he did so out of fear of Krejcir.
Krejcir told Tyden that he really suffers from urinary bladder cancer. Doctors uncovered it a week ago, he said.
However, the affair involving Tupy is three years old.
"I don't know at all what I should think about it. If he pretended that I had cancer - but he probably did not, as they uncovered it in me only now. Or whether he only wanted some money and was working toward it," Krejcir told Tyden.
Last July, the Liberty health insurer paid some 4.58 million rands to Krejcir on the basis of documents submitted by his doctors, the South African servers write.
Tupy was found guilty of fraud and sentenced to seven years in prison, but the sentence was eventually softened to a five-year suspended sentence.
Krejcir, who is wanted for property and violent crimes in the Czech Republic, escaped from the Czech police during a home search in June 2005. Since April 2007 he has stayed in South Africa where he arrived using a fake passport.
In February 2008, a court in Johannesburg decided that Krejcir should not be extradited to the Czech Republic for prosecution.
Last September a higher court in South Africa decided that the lower-level court must deal with Prague's request for Krejcir's extradition again.
($1=17.257 crowns)
Copyright 2011 by the Czech News Agency (ČTK). All rights reserved.Copying, dissemination or other publication of this article or parts thereof without the prior written consent of ČTK is expressly forbidden. The Prague Daily Monitor and Monitor CE are not responsible for its content.

No comments:

Post a Comment